Bericht van The Fonz van april 2009
Speciaal voor Dirk een verhaal over de Hembrug
Op de brug rijdt een treinstel van het type T. Nog in de kleuren waarin deze van de fabriek kwamen. Groen met een gele band. Op de achtergrond is de Artillerieinrichting te zien. Een fabriek waar granaten en kogels gemaakt werden. Deze fabriek had een eigen spooraansluiting die liep van het station Zaandam, ergens halverwege de weg naar de pont deze weg over stak en via een poort in de fabriek verdween.
De Halte Hembrug en omgeving. Links een aanbrug van de Hembrug en rechts de pontfuik. De halte bestond uit twee houten gebouwtjes en de treinen stopten alleen in de spitsuren voor personeel van de Artillerieinrichting. Ik heb wel eens meegemaakt dat een machinist vergat te stoppen. Maar ook werd er wel eens gestopt op tijden die niet in het spoorboekje stonden. Dan werd er een zwartrijder of dronken passagier uit de trein gezet. Een gedeelte van het houten gebouwtje staat nu ergens in Krommenie als tuinhuisje en een flink aantal klinkertje van het perron liggen nu op het perron van de museumtram in Hoorn.
Nog wat plaatjes van de Hembrug, vrijwel onmiddellijk na de aanvaring door het Russische schip in 1970.
Bericht van The Fonz van 26-11-2011
Hallo Fans,
Nadat de Hemtunnel in gebruik was genomen, kon de Hembrug dus gesloopt worden.
Hier wat plaatjes van de sloop etc.