Bericht van The Fonz van 14-11-2012
Het bedrijfje Schoneiche-Rudersdorf heeft o.a. twee uit Cottbus overgenomen KTNF6, met later ingebouwd lagevloer middeldeel. Meer over dit bedrijfje verderop.
Gotha wagen nr. 30 aaan het idylische eindpunt Woltersdorf Schleuse van de Woltersdorfer Strassenbahn. Dit trambedrijfje ligt ten oosten van Berlijn aan de S3 naar Erkner en is 5,6 km lang. Het bedrijfje heeft zesGotha motorwagens (nrs 27-32) en drie bijwagens (nrs. 88-90) allen uit plm 1960. Alsmede een werkwagen en twee museumstellen waarvan ik geen foto's heb. Ondanks dat de trams uit 1960 stammen zien zij er perfect onderhouden uit. Als de sluis open is kunnen voetgangers over de blauwe trap aan de overkant komen. Het enige dat nog herinnert aan de DDR tijd zijn de straatkeien.
Na bijna een uur in de S-Bahn komt men in Strausberg aan en staat er op het stationsplein een Tatra tram met bestemming Lustgarten. Daar moet ik natuurlijk naar toe! Maar eerst wat over dit tramtype. Strausberg heefto.a. drie trams van het type KT8D5. De 21,22 en 23. Gebouwd in 1989/90,oorspronkelijk voor Kosice en in 1995 overgenomen door de
www.strausberger-eisenbahn.de
De lijn is 6 km lang, enkelsporig en heeft 1 wisselplaats. Het bedrijfje heet '"Eisenbahn'' omdat er vroeger een spooraansluiting was en goederen vervoerd werden voor de glasfabriek.
Het 'spoorwegbedrijfje' exploiteert ook een veerpont over de Straussee met als bijzonderheid een elektrische aandrijving met tramachtige
bovenleiding.
In de vroegere DDR tijd reden er van Leipzig overgenomen 4-assige middeninstappers. Daar heb ik nog geen gedigitaliseerde dia's van;
vandaar hier een geleend plaatje.
Nou, dit is dan de Lustgarten. Valt eigenlijk tegen.