Bericht van Roestrijden van 21-2-2016
Donderdag 18 februari is hondekop 766 van Amersfoort naar Leidschendam overgebracht.
De aanloop hiernaar had nogal wat voeten in de aarde.
Hondekopmaterieel heeft een 'lage' koppeling zodat er in eerste instantie gedacht werd aan het inzetten van koppelwagens.
Hier zijn er niet zo heel veel meer van en het regelen van deze wagons,
rijdend onder de juiste vervoerder en juiste verzekeringsdekking leek
een eindeloos (duur) verhaal te worden.
Hierop is de knoop doorgehakt en is besloten het treinstel te splitsen
en met de koppen tegen elkaar te transporteren, hierbij gebruik makend
van adapterplaten op de buffers van de middenbakken.
De 'angst' en 'twijfel' van IL&T en de vervoerder dat de conditie
van de aslagers niet meer goed zou zijn na vijf jaar stilstand werd
ondervangen door een strikte monitoring en registratie van de
aspottemperaturen (0-meting en extra aspotcontroles met
registratiesysteem en infrarood meetapparatuur)
De overbrenging zelf was gepland via Amersfoort, Crailo, Amsterdam
Bijlmer, Breukelen, Gouda, Den Haag HS (Kopmaken) Ypenburg Leidschendam
werkplaats.
Door een grote verstoring in Gouda is de rit uiteindelijk vanaf Bijlmer zo verlopen:
Maarsen (kopmaken), Amstel, Amsterdam CS, Haarlem, Leiden, Den Haag HS (Kopmaken) Ypenburg Leidschendam.
Voor de liefhebbers/fotografen/vrijwilligers was er een supportersbus geregeld bij stichting BRAM
De rit mag als geslaagd beschouwd worden.