Komt niet echt veel voor in Nederland, in Duitsland zijn er aardig wat maar laten we ons voorlopig beperken tot ons kikkerlandje.
De bekendste is natuurlijk Bello en we weten allemaal dat het goed met hem is afgelopen.
Één van de eerste locs die bij de VSM heeft gereden was een 94 van de DB en toen revisie op een gegeven moment geen optie meer was is de loc verkocht aan een sloper in Apeldoorn die hem bij zijn bedrijf op een klein stukje spoor had opgesteld. Na verloop van tijd is de loc echter toch in kleine stukjes verplaatst naar de Hoogovens maar daar heeft het bedrijf veel commentaar op gehad. Toen er bij de VSM nog een loc naar de sloop moest is deze weer door deze firma gekocht en weer voor het bedrijf opgesteld.....
....maar inmiddels is ook deze verdwenen. Er heeft ook nog een locje bij het Autotron gestaan maar door het ontbreken van onderhoud was er uiteindelijk niets toonbaars meer over en de loc is inmiddels spoorloos verdwenen. Ook heeft er nog ergens op de Veluwe een loc gestaan maar dat is op dezelfde manier afgelopen.
In Gennep staat een 94 van de DB, als herinnering aan de spoorlijn Gennep - Kleve maar door deskundigen wordt er betwijfeld of daar ooit een 94 heeft gereden, de loc ziet er wel klokgaaf uit.
In het mijnmuseum in Heerlen staat dit exemplaar;
Er staat ook nog ergens in Friesland een loc bij een pannekoekentent maar daar ben ik nog niet geweest, hij staat op de lijst....
En mocht ik er één over het hoofd hebben gezien, let me know.
Verder staan er legio Sikken opgesteld maar die laten we maar even buiten beschouwing. Tenzij......
Want als je toch dit in je voortuin hebt liggen vraagt dat toch om een Sik.
Ron